onsdag 26 november 2014

Hårinpackningstips!

Ibland gör jag oljeinpackning av hår och hårbotten. Vilken olja jag använder varierar och beror på vad jag har hemma. Jag har testat bland annat med olivolja, kokosolja, mandelolja, arganolja, sesamolja, jojobaolja och avokadoolja. Oljorna har olika egenskaper och man brukar hitta de som man tycker bäst om och som funkar bäst med sitt hår.

Efter att oljan har fått verka ett tag (i mitt fall ofta några timmar) så packar jag in håret även med balsam eller en hårmask/inpackning, kanske under tiden jag tar ett bad. Bad eller inte, så låter jag det hela verka ett tag till. Tycker att resultatet blir ännu bättre om man gör så här. Dessutom upplever jag det lättare att skölja och tvätta ur håret så det inte blir fettigt efteråt.

När det väl är dags att tvätta ur olja och balsam/inpackning, väter jag håret lite, masserar in balsamet/inpackningen och sköljer sedan ur innan jag tvättar med schampo. Varierar om jag har balsam i en gång till efter schamponeringen eller inte. Resultatet efter allt detta inpackande och kletande blir ett hår som är mjukt och "mätt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar