lördag 21 mars 2015

Nvey Eco BB+ Cream

Läst mycket gott om Nvey Ecos relativt nya BB+ cream och då min gamla älskade favorit från Iroisie var slut tänkte jag testa något nytt och så fick en tub BB+ Cream flytta hem till mig.

Och jag har inte varit överdrivet förtjust i den alla gånger. Flera gånger har jag haft problem med att få den sjunka in ordentligt och den har lagt sig lite kakigt här och där. Den har även framhävt lite torr hud vid tinningarna en del. Efter jag köpte Nvey Eco Primer + (recension kommer senare på den) har det funkat lite bättre.

BB+ Cream torkar ganska fort och är man inte snabb nog blir resultatet fläckigt och "gnuggar man runt" för mycket smular det sig. Jag har testat att smörja in både med fingrar och med min stipplingborste. Och jag begriper mig inte på den här BB creamen. Ibland funkar den inte alls med borsten och ibland, framförallt om jag försöker få krämen mer täckande och har tjockare lager kräm så blir det ganska bra med borsten. Men det riskerar att bli "ränder" efter bortstråna. Minus också är att jag som stirrar ihjäl mig i spegeln tycker det ser sminkat ut och jag tycker inte riktigt om att andra eventuellt kan se att jag har foundation/BB cream.

När jag använder fingrarna blir ett skirt resultat bäst där man tar ansiktsdel för ansiktsdel (pannan först, sedan ena kinden andra o.s.v) och då får man arbeta ganska fort för annars riskeras det att smulas av. Vid tjockare applicering funkar inte fingrarna så väl. Ytterligare en nackdel är att den framhäver småhår i ansiktet, vilket jag som har persikohy inte tycker om.

Jag har nyansen Light, som är mellannyansen. Utöver Light finns Fair och Medium. Nyanserna (eller i alla fall Light) har ganska mycket gul underton. Jag vet inte om jag eventuellt hade kunnat ha Fair nu när jag fortfarande är vinterblek, men Light fungerar och säkert ännu bättre till senvåren.

En sak till som är dåligt med den här BB creamen i mitt tycke är att den saknas solskydd. Många BB creams innehåller SPF idag, vilket jag tycker är smart. Jag har varit i kontakt med återförsäljare och fått svaret att de anser det olämpligt att ha SPF i en produkt man använder varje dag då det skulle ge onödig belastning och att man inte skall stänga ute en normal exponering av sol då vi mår bra av det. Och det kan jag förvisso köpa, men skall man vara ute några timmar i solen hade det varit skönt om det ingått solskydd.


Jag tycker den här BB creamen är lite opålitlig då det är svårt att få till ett bra och jämt resultat enkelt. Oftast är det någonstans där det inte sjunker in bra (oftast tinningar och kinder) och ibland framhäver den porer lite väl mycket. Vissa dagar funkar den bra och andra dagar sämre. Får se hur den ter sig till sommaren om det gör någon skillnad. På det stora hela är jag missnöjd med den här produkten, den är inget jag skulle rekommendera och inget jag kommer köpa om.

EDIT: Efter tips om att smörja in ansiktet med kokosoljaolja eller annan olja en stund innan jag her på BB creamen (typ torris här, ja) så har den faktiskt fungerat mycket bättre.


Pris: 299 kronor hos Meretes, Softskin.se och Turkos.se

Pris: 299 kronor hos Meretes, turkos.se och softskin.se.

4 kommentarer:

  1. Kul med en recension på denna. Synd bara att den inte verkar vara så bra. Det som gjort att jag inte varit så sugen på att testa är att den inte har solskydd vilket jag tycker är smidigt att ha i en foundation /BB cream eller vad man nu använder för smink. Lite missvisande med namnet också. Man nästan förutsätter att en BB cream ska ha solskydd.

    SvaraRadera
  2. Bra du påminde mig, varit i kontakt med återförsäljare angående den frågan så skall uppdatera texten lite :) Vill också ha spf i..

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att den var helt ok, ja ganska bra de få gånger jag testat den faktiskt.
    Hade den bara haft solskydd hade jag helt klart kunnat tänkt mig den i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lagt till en liten "edit" nu. Funkar lite bättre när jag grundar med olja men egentligen kan jag tycka den skall sköta sig från början :)

      Radera