söndag 8 februari 2015

Alqvimia Queen of Egypt Beauty Water (Edt) och Queen of Egypt Body Oil

Queen of Egypt Beauty Water/ Eau de Toilette är en rätt speciell parfym. Den innehåller bland annat myrra, olibanum (används i rökelse), pomerans och damaskusros (inte i nämnd ordning). Direkt när man sprayar på huden luktar det rätt mycket alkohol, som  dock lägger sig efter en stund. Det tar ytterligare en stund innan doften mognar och blir mjuk.

Doften är väldigt mysig och mjuk när den väl fått mogna, i början är det pomeransen som tar överhand tror jag. Jag önskar dock att det där mjuka mysiga höll i sig bättre, helst hela dagen, men det gör den inte. Väldigt subtilt kan man känna doften några timmar senare, men det är mycket knappt. Nu är det förvisso en edt men ändå, jag vill ha det där mjuka molnet till jag tvättar bort det.

När jag beställde parfymen fick jag med en liten flaska med Queen of Egypt Body Oil. Den är är lite mildare från början då den inte innehåller alkohol. Huden känns mjuk där jag applicerat oljan, men då det är en så liten flaska (6 ml) så har jag använt den som bas innan jag sprayar på parfymen. Vet inte om jag tycker hållbarheten blivit bättre då, men det kanske den har. Oljan är i alla fall välkommen hem till mig i originalstorlek, så vi får se om det blir ett köp till sommaren.

Pris: Ca 719 kronor hos Turkos.se och Meretes.
Pris för oljan: Ca 619 kronor för normalstor flaska på 150 ml hos Turkos.se och Meretes.

4 kommentarer:

  1. Det verkar ju vara det som är nackdelen när de baseras på eteriska oljor att doften inte håller i sig så länge. Samma sak för mig med Honores des pres. Blir ju lite extra besviken när parfymerna är så dyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm... Men jag kommer köpa Honores des pres Love Coco trots att den också försvinner efter ett tag. Fastnat totalt för den :)

      Radera
    2. Vilka Honores des pres-parfymer har du/har du testat?

      Radera
  2. Hm, svarade på detta tidigare, men kommentaren verkar ha försvunnit. Jag klantade mig antagligen och svarade från telefon eller ipad, verkar inte funka med mac/iphone alla gånger.
    Jag testade flera parfymer från Honores des Pres när de kom till Sverige för några år sedan. Var på Sundloef och "sniffade" . ;-)
    Kolla på min blogg under Lista recensioner och Honores des pres så hittar du det.

    SvaraRadera